Wypadek w Śródmieściu. Jeden z kierujących wjechał za sygnalizator na czerwonym świetle
Przypominamy, że za niestosowanie się do sygnalizatora, w przypadku ujawnienia takiego wykroczenia, funkcjonariusze mogą ukarać kierującego mandatem karnym w kwocie 500 złotych oraz nakładają 15 punktów karnych. Może zostać również sporządzona dokumentacja do sądu, a ten zasądzić grzywnę nawet do 30 tysięcy złotych.
Pamiętamy, że sygnały na sygnalizatorze S-1 oznaczają:
- sygnał zielony zezwala na wjazd za sygnalizatora
- sygnał żółty zakazuje wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania
- sygnał czerwony zakazuje wjazdu za sygnalizator
- sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie zakazują wjazdu za sygnalizator i oznaczają, że za chwilę włączy się wygnał zielony
W naszym mieście na większości skrzyżowań dostępne są dla kierujących także dwa inne sygnalizatory S-2 i S-3. I tak nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcenie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu. Należy jednak przed sygnalizatorem, o czym także wielu kierujących zapomina, zatrzymać się. W przypadku sygnalizatora S-1 i S-2 ze skrajnego lewego pasa ruchu możliwe jest wykonanie manewru zawracania, chyba, że zakazuje tego znak B-23 „zakaz zawracania”.
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczy kierujących jadących w kierunku wskazanym strzałką oraz oznacza, że podczas jazdy w wyznaczonym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. I tutaj kolejny przykład, o którym wielu kierujących zapomina. Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcenie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu zezwala także na zawracanie chyba, że ruchu kierowany jest sygnalizatorem S-3. Wtedy zawracać nie można.
Pamiętajmy także, że wjazd za sygnalizator przy nadawanym zielonym sygnale na sygnalizatorze jest zabroniony w przypadku, gdy ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom. Niedozwolone jest także tamowanie ruchu na skrzyżowaniu, na co wielu kierujących nie zwraca uwagi.
Przypominamy również o innych przepisach ruchu drogowego, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wyprzedzajmy tylko w miejscach dozwolonych. Zanim rozpoczniemy wykonywanie manewru powinniśmy upewnić się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na ścinajmy zakrętów i nie zjeżdżajmy na przeciwległy pas ruchu. Chwila nieuwagi może zakończyć się poważnym wypadkiem. Warto także wspomnieć o dostosowaniu prędkości do panujących warunków na drodze i nie przekraczaniu tej dozwolonej oraz zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu.
Wszystkim kierującym przypominamy również, że wyprzedzanie przed lub na przejściu dla pieszych oraz omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się celem udzielenia pierwszeństwa pieszym, a także nieudzielne pierwszeństwa pieszemu na drodze są innymi powodami wypadków drogowych, tym razem z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Dlatego pamiętajmy, aby przy dojeżdżaniu do przejścia dla pieszych zawsze zachować szczególną ostrożność. Widząc pieszego zwolnijmy, by w przypadku jego wejścia na jezdnię w sposób bezpieczny zatrzymać swój pojazd.
Pamiętajmy także, że poza przepisami ważny jest także zdrowy rozsądek. Zawsze miejmy na uwadze bezpieczeństwo własne, swoich bliskich oraz innych osób.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży