Wczoraj senior stracił blisko 18 tysięcy złotych. Masz w rodzinie osobę starszą! Poinformuj ją o działaniu oszustów
Sprawcy, którzy zadzwonili do 88-latka, przekazali mu, że zgromadzone przez niego pieniądze znajdujące się na koncie bankowym są zagrożone. Niestety nieświadomy wałbrzyszanin dał się nabrać, wypłacił w banku blisko 18 tys. zł i ostatecznie na jednym z parkingów przekazał gotówkę fałszywemu funkcjonariuszowi, tracąc swoje oszczędności. Niestety najbliższa rodzina dopiero po czasie zorientowała się, że senior mógł paść ofiarą przestępców i postanowiła zgłosić sprawę policjantom, którzy teraz prowadzą czynności w przedmiotowej sprawie.
W związku z tym zdarzeniem, jako funkcjonariusze, ponownie zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy schemat działania sprawców. A ci dzwonią do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. W trakcie rozmowy telefonicznej pokrzywdzonym nie pozwalają się rozłączyć. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas osobistego kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu - najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu - lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.
Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.
Pamiętajmy!
- Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
- Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności.
- Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy.
- Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży