Sprzedajesz coś przez internet i nie wywiązujesz się z umowy. Pamiętaj, że możesz odpowiedzieć za oszustwo
Prowadząc działania operacyjne i procesowe związane z oszustwami internetowymi w miniony piątek policjanci zwalczający na co dzień przestępczość gospodarczą postawili zarzut 39-letniej mieszkance Boguszowa-Gorc. Mundurowi ustalili, że 25 kwietnia 2023 roku kobieta wprowadziła w błąd pokrzywdzonego co do faktu wywiązania się z umowy kupna-sprzedaży zestawu płyt dvd o wartości 169 złotych, a jej celem było osiągnięcie korzyści majątkowej. Po otrzymaniu przelewu podejrzana po prostu nie wysłała przesyłki. I nie była to zwykła pomyłka, a celem 39-latki było wzbogacenie się.
Teraz kobieta odpowie przed sądem za działanie mające na celu osiągnięcie korzyści majątkowej i doprowadzenie pokrzywdzonego 39-letniego mieszkańca Krakowa do niekorzystnego rozporządzania własnym mieniem w postaci gotówki.
Dbając o bezpieczeństwo kupujących funkcjonariusze walczący z przestępczością gospodarczą przypominają na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.
Zakupy w sieci dokonujmy w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej. Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą. Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem. Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym. Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy. Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.
W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drodze oszusta internetowego.
Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.
Oficer Prasowy
Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu
kom. Marcin Świeży